Yes we can… STOP CETA !
13 oktober 2016

Ben jij klant bij ING?

Verstuur dan deze mail naar: rik.vandenberghe@ing.be; info@news.ing.be; info.nl@ing.be

Beste Rik Vandenberghe, beste Ralph Hamers,

U stuurde 5 oktober een mail naar alle klanten met als titel “Meer advies, meer eenvoud.” Tegelijk belooft u aan de aandeelhouders een hoger rendement en voert daarvoor een ingrijpende reorganisatie door, waarbij 7000 banen in voornamelijk België en Nederland verdwijnen. U legt uit dat u veel begrip heeft voor de sociale onrust, maar dat de herstructureringen nu eenmaal nodig zijn om tegemoet te kunnen komen aan de wensen en eisen van de klant?

Wat met die 3500 medewerkers die het legertje werkzoekenden zullen mogen vervoegen, net op het moment dat de regering 4,2 miljard euro extra wil besparen en aankondigt de uitkeringen nog meer in de tijd beperkt zullen worden? Dat strookt toch niet met het duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen dat ING in het vaandel draagt?

Als klant van ING Bank België maak ik mij zorgen over de impact die deze beslissingen zullen hebben op de dienstverlening. U garandeert mij dat er niets zal veranderen. Maar wat zullen de gevolgen zijn voor de klanten? Hoe kan u met zoveel minder personeelsleden toch meer persoonlijk advies, ruimere openingsuren en nog meer performante digitale diensten garanderen?

U zet sterk in op digitalisering. Dat is inderdaad gemakkelijk en gebruiksvriendelijk zo lang alles goed gaat, maar wat als wij een vraag hebben, ons vergissen of het fout loopt en er geen mensen met kennis en ervaring meer achter zitten? De mensen die wij kennen, het kantoor dat ons kent? De bereikbaarheid en beschikbaarheid van de agentschappen is in België een belangrijke factor bij de keuze van een bank. Net als het persoonlijk advies, de klantenrelatie en de service. Onpersoonlijke gedigitaliseerde self service betekent dat wij als klant meer werk zelf moeten uitvoeren dat voordien door de bank voor ons werd gedaan, en er dan ook nog voor betalen.  Wat houdt ons in dat geval nog tegen om met onze rekeningen naar een andere bank te gaan?

Wie kan ons als klant garanderen dat dit avontuur met de belofte van hoge rendementen op de beurs niet net zo zal aflopen zoals destijds met Dexia en Arcopar? Waarbij de klant het slachtoffer is, en terug een bank moet worden gered door de Belgische staat, op kosten van de belastingbetaler?

Hoogachtend,

***Naam klant***